سوخت، آب و روغن، سه سيال حياتي براي عملکرد خودرو بوده و کارکرد نامناسب هر يک از آنها ميتواند هزينههاي گزافي برا مالکين خودرو تحميل نمايد. در اين ميان روغن موتور 3 وظيفه بسيار مهم بر عهده دارد که عبارتند از:
· روانکاري قطعات موتور و در نتيجه کاهش اصطکاک بين آنها
· تميز نمودن قطعات موتور
· کاهش سايش و فرسودگي قطعات موتور
· کمک به خنککاري
روغن موتور مناسب، با انجام وظايف خود منجر به بهبود کار موتور شده و به سلامتي موتور کمک خواهد نمود. روغنها در سه نوع ماينرال، نيمهسنتتيک و سنتتيک در بازار يافت شده که هر کدام براي خود داراي فرآيند توليد متفاوتي هستند.
روغن موتورهاي ماينرال، ارزانترين روغن موتور موجود در بازار هستند که اين قيمت به دليل سادگي فرآيند توليد آنها است چراکه ساخت آنها بر پايه نفت خام بوده و عملا هيچ اصلاح و بهينهسازي قابل اعتنايي در ساختار آن انجام نشده است. اين روغن موتورها که تحت عنوان ارگانيک نيز در بازار شناخته ميشوند؛ با وجود ارزان بودن، دوره تعويض کوتاهي دارند.
در ساخت اين روغنها از آخرين تکنولوژي روز استفاده شده و با کار بر روي خواص هيدروکربنها، روغن موتورهايي با روانکاري و مقاومت بالا به دست ميآيد. تفاوت کيفيت و ساختار اين نوع روغن موتورها نيز از آنجا ناشي ميشود که هر سازندهاي ساختار خاصي را در ساخت روغن به کار ميگيرد. اين نوع روغن موتورها، قيمت بسيار بالايي دارند وليکن استفاده از اين روغن موتورها چندان هم ضروري نبوده و شايد اصلا براي موتور خودرو شما مناسب نباشد.
اين نوع روغنها بين نوع ماينرال و سنتتيک قرار دارند و عملکرد آنها بهتر از ماينرالها ولي پايينتر از سنتتيکها قرار دارند. قيمت روغن موتورهاي نيمه سنتتيک بالاتر از ماينرال بوده وليکن بازه زماني تعويض آنها طولانيتر است.
روغن موتور خوب روغني است که روانکاري مناسبي داشته باشد يعني نه بسيار غليظ باشد و نه رقيق. همچنين بايد به تدريج سياه شود که اين امر به معني دريافت ناخالصيها و دودهها است. روغن موتور خودرو بايد تقريبا هر 1000 کيلومتر مورد بازديد قرار گرفته و در هر تقريبا 10000 کيلومتر تعويض گردد. بايد توجه داشت که عواملي چون کيفيت احتراق سوخت، کيفيت هوا و روغن، شرايط کار موتور، زمان ماندن روغن در کارتر و … بر زمان تعويض روغن موتور تاثيرگذاشته و چنانچه موتور در شرايط آب و هوايي نامناسب مثلا مناطق سردسير و يا گرمسير کار کند، بايد در مسافت کمتر از 10000 و تقريبا حدود 5000 کيلومتر بايد تعويض گردد.
چنانچه روغن وارد فضاي احتراق (فضاي بالاي پيستون) گردد، در هنگام احتراق ميسوزد و در اصطلاح روغنسوزي ايجاد ميشود. روغنسوزي عيبي رايج در موتورهاي 4 زمانه بوده و عملکرد موتور را بسيار تحت تاثير قرار ميدهد علاوه بر آن منجر به افزايش مصرف سوخت خواهد شد و با افزايش مصرف سوخت، آلايندههاي زيستمحيطي نيز افزايش مييابد.
روغنسوزي ممکن است به دليل يک يا چند يک از موارد ذيل در موتور رخ دهد:
· ساييدگي جداره سيلندر يا پيستون
· شکستن رينگ پيستون
· خرابي کاسه نمد
· خرابي واشر سرسيلندر
· خرابي لاستيک گيت
· خرابي ياتاقانها
· و …
چک نمودن روغنسوزي موتور يکي از موارد مهمي است که بايد به هنگام خريد خودرو بررسي شود ولي سوال اينجاست که در مدت زمان کوتاه بازديد و يا کارشناسي خودرو اين امر چگونه قابل تشخيص است؟
براي اين امر خودرو را روشن نموده و دود خروجي از اگزوز را چک کنيد، احتمالا با دودهاي سياه، آبي و سفيد مواجه خواهيد شد که هر کدام نشان از مشکلي دارند.
چنانچه در هنگام استارت با اين دود مواجه شديد عجله نکرده و اندکي به خودرو فرصت دهيد تا شايد برطرف گردد؛ اگر اين امر ادامه پيدا کرد سيستم جرقهزني دچار مشکل است و بايد به يک مکانيک باتجربه رجوع کرده و خودرو را سرويس نماييد. شايان ذکر است که اين موضوع در خودروهاي ديزلي قديمي امري شايع بوده و تقريبا هميشه رخ ميدهد. البته اگر در اين خودروها رسيدگي به موقع انجام شود از اين حالت جلوگيري مي شود. اما به طور کلي علت دود سياه اگزوز را مي توان به موارد زير نسبت داد:
· مخلوط نادرست سوخت و هوا در محفظه احتراق
· تنظيم نبودن کاربراتور
· صحيح نبودن تايمينگ موتور
· وجود نشتي در انژکتورها
· گرفتگي هوا
· فشار بيش از حد در سيستم سوخت رساني
در مورد دود سفيد دو حالت وجود دارد يکي اينکه در حقيقت دود سفيدي وجود ندارد و بخار است که از اگزوز خارج مي شود. اين مورد در دماي زير 10 درجه سانتي گراد قابل مشاهده است و جاي نگراني ندارد. اما در حالت دوم که بايد جدي گرفته شود دود سفيد خروجي از اگزوز به معناي اين است که مايع خنک کننده خودرو وارد محفظه احتراق شده است و ميسوزد. به طور کلي دلايل خروج دود سفيد از اگزوز را ميتوان به صورت زير برشمرد:
· سوختن واشر سرسيلندر
· ترک خوردگي سرسيلندر و يا بلوکه موتور
· سوختن روغن هيدروليک گيربکس
?
خروج دود آبي به معناي روغنسوزي در موتور است. به اين مورد بايد بيشتر از موارد ديگر حساس بود. اگر شکل دود آبي اگزوز در زمان مناسب برطرف نشود، ميتواند موجب ايجاد مشکلات بيشتر و حتي خرابي کامل موتور شود. به طور کلي دلايل زير را براي خروج دود آبي از اگزوز مي توان نام برد:
· شکستن رينگ پستون
· خراش برداشتن ديواره سيلندر
· شکستگي و يا خرابي در بوش سوپاپ
چنانچه با هيچکدام از اين دودهاي آبي و يا سفيد مواجه نشديد سراغ مرحله بعدي برويد تا از عدم روغنسوزي موتور مطمئن گرديد. پس از گرم شدن موتور دريچه روغن را باز کنيد. بلافاصله پس از باز کردن دريچه روغن؛ بخاري از آن بيرون خواهد آمد اگر اين بخار به صورت مستمر ادامه داشته باشد يعني اينکه با روغنسوزي مواجه هستيد.
علاوه بر اين راهکارها روش ديگري نيز براي مالکان خودرو جهت چک نمودن روغنسوزي وجود دارد و آن هم چک نمودن ميزان روغن است. چنانچه کاهش روغن بيش از حد معمول باشد ميتواند نشان از روغنسوزي نيز باشد، هر چند کم کردن بيش از حد متعارف روغن دليل حتمي بر روغنسوزي نبوده و ساير موارد نيز بايد بررسي گردد. بايد به اين نکته مهم توجه داشت که تشخيص روغنسوزي در مراحل اوليه کار بسيار دشواري بوده و از عهده هر کسي ساخته نيست.
جهت جلوگيري از روغنسوزي موتور ميتوانيد از راهکارهاي ذيل استفاده نماييد:
· استفاده از روغن موتور مناسب با نوع خودرو
· بازديد و تعويض به موقع روغن موتور
· چک کردن مرتب سطح روغن
· باز نکردن ترموستات
· عدم شستشوي موتور با گازوييل يا مواد مشابه
. و …
جهت رفع روغنسوزي در سريعترين زمان ممکن به مکانيک مجرب مراجعه نماييد. مکانيکها بر اساس تجربه فراوان و با استفاده از تجهيراتي چون کمپرسسنج محل ايجاد مشکل را پيدا نموده و پس از باز نمودن موتور، به تعمير خرابي ميپردازند.
خريد خودرويي که دچار روغنسوزي است چندان امر منطقي نيست چراکه علاوه بر افزايش مصرف سوخت، منجر به استهلاک پيش از موعد قطعات شده و هزينههاي نگهداري و تعميرات خودرو را افزايش خواهد داد. اما تشخيص اين مورد در زمان خريد خودرو هم کار آساني نيست. در اين شرايط استفاده از کارشناسان مجرب توصيه مي شود. همراه مکانيک با سابقه کارشناسي بيش از 30 هزار خودرو و با به کارگيري کارشناسان زبده، به شما کمک مي کند تا خريدي بدون دردسر داشته باشيد. براي اين منظور کافي است به صفحه کارشناسي خودرو مراجعه کرده و جهت ثبت سفارش فرم را تکميل نمائيد.
درباره این سایت